Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту детального плану території в Полтавській територіальній громаді
Заява
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту містобудівної документації «Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 5,6000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Полтавської міської територіальної громади Полтавського району Полтавської області»
Відповідно до статті 10 ЗУ «Про стратегічну екологічну оцінку», з метою визначення обсягу досліджень, методів екологічної оцінки, рівня деталізації інформації, яка включається до звіту про стратегічну екологічну оцінку (далі – СЕО), та необхідності здійснення СЕО замовник подає заяву про визначення обсягу СЕО до місцевих органів управління. Визначення обсягу СЕО, дозволяє сфокусувати звіт на важливих питаннях охорони довкілля, у тому числі для здоров’я населення, для громадськості та зацікавлених сторін.
Враховуючи вище вказане, надаємо на розгляд заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту містобудівної документації «Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 5,6000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Полтавської міської територіальної громади Полтавського району Полтавської області».
1) Замовник.
Полтавська районна військова адміністрація Полтавської області
2) Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування.
«Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 5,6000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Полтавської міської територіальної громади Полтавського району Полтавської області» розробляється відповідно до розпоряджень голови Полтавської районної військової адміністрації Полтавської області №259 від 20.05.2021 р. «Про розробку детального плану» (далі - розпорядження №1). Розпорядженням голови Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області №749 від 08.12.2021 р. внесено змін до розпорядження №1 (далі - розпорядження №2) в частині зміни назви проєкту містобудівної документації на «Детальний план території за межами населеного пункту с.Макухівка, Полтавського району, Полтавської області, для розташування цеху утилізації відходів шляхом високотемпературного спалювання», який розроблявся відповідно до укладеного договору КП «Планування і забудова території Полтавського району та здійснення архбудконтролю». Відповідно до розпорядження Голови Полтавської районної війфськової адміністрації Полтавської області №278 від 08.10.2024 р. «Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації від 08.12.2021 №749» розпорядження №2 втратило чинність. Головним архітектором КП «Планування і забудова території Полтавського району та здійснення архбудконтролю» С.Телегіним передано авторські права на розроблення вищевказаного детального плану території ФОП Дронь М.С.. Враховуючи викладене, на виконання розпорядження №1 на замовлення Полтавської районної військової адміністрації ФОП Дронь М.С. розроблено проєкт містобудівної документації «Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 5,6000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Полтавської міської територіальної громади Полтавського району Полтавської області».
Основним завданням даної містобудівної документації є аналіз існуючого стану території проєктування, визначення функціонального призначення території та цільового призначення земельних ділянок, що знаходяться в межах розроблення детального плану території, формування містобудівних умов та обмежень.
Детальний план території є містобудівною документацією місцевого рівня, що визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування організації інженерно-транспортної інфраструктури, інженерної підготовки і благоустрою території проєктування, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження нерухомих об’єктів культурної спадщини та пам’яток археології (якщо вони присутні).
Проєктом передбачається формування двох земельних ділянок комунальної власності з цільовим призначенням 11.02 – для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, включаючи об’єкти оброблення відходів, зокрема із енергогенеруючим блоком площами 2,7569 га та 2,8430 га.
Детальним планом території уточняється планувальна структура і функціональне призначення земельних ділянок, визначаються орієнтовні параметри забудови та планувальні обмеження земельних ділянок, на яких планується будівництво.
Земельні ділянки, які підлягають плануванню, розташовані поза межами населених пунктів, де відсутній комплексний план просторового розвитку територіальної громади. Схемою планування території Полтавської області, яка розроблена ДП УНДІПМ «Діпромісто» у 2012 році і затверджена шістнадцятою сесією Полтавської обласної ради шостого скликання 23.05.2013, територія, що підлягає плануванню, визначена «іншими територіями». Відповідно до плану перерозподілу земель між землекористувачами та землевласниками Ковалівської сільської Ради народних депутатів Полтавського району Полтавської області, розробленого «УкрНДІземпроект» Полтавський філіал 1991 року, ділянки проєктування визначені землями запасу (територія кар’єру).
Загальна доступність матеріалів детального плану території забезпечується шляхом їх розміщення на веб-сайті відповідної селищної ради та в друкованих засобах масової інформації у загальнодоступному місці в приміщенні органу виконавчої влади, крім частини, що належить до інформації з обмеженим доступом відповідно до законодавства України.
При розробці детального плану території враховуються: інформація земельного кадастру; документи, які посвідчують право користування земельними ділянками.
3) Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів).
Обсяг СЕО визначається переліком основних екологічних проблем, наявних на території, щодо якої здійснюється проєктування.
Проєктом детального планування дана оцінка існуючого стану території, що розглядається, та передбачені: основні принципи планування і забудови території, її функціональне використання, інженерне забезпечення, організація транспортного та руху технологічного транспорту, пожежного транспорту для забезпечення виконання технологічних процесів, розміщення місць паркування транспортних засобів працівників підприємства та відвідувачів підприємства, а також комплексний благоустрій території проєктування на виконання вимог ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні».
Територія проєктування – це дві земельні ділянки комунальної власності, які підлягають формуванню із цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (КВЦПЗ 11.02).
Земельні ділянки, які розглядаються Детальним планом, межують:
- з півночі – землі вкриті деревною рослиністю;
- зі заходу – землі вкриті деревною рослиністю;
- із східної сторони – асфальтований проїзд ;
- з півдня – автомобільна дорога загального користування місцевого значення С 171941 /М-03/ – Полтава.
- Найближча житлова забудова (с.Макухівка) розташована орієнтовно на відстані 900 метрів.
Поблизу земельної ділянки та в радіусі 900м відсутня житлова забудова, лікувально-профілактичні заклади та навчальні дитячі заклади. На відстані орієнтовно 100м від території проєктування розташоване Макухівське сміттєзвалище.
Цінні зелені насадження в межах проектування відсутні. Наразі ділянка вільна від забудови.
Територія детального плану має складний пересічений рельєф.
Перед виконанням наступних стадій проєктування, необхідно розробити комплекс досліджень земельної ділянки – інженерно-геологічні вишукування у відповідності до вимог ДБН А.2.1-1-2014 «Інженерні вишукування для будівництва».
Даних щодо радіоактивного забруднення території проєктування немає. Видів діяльності та об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, на території проєктування немає. Хімічно небезпечних об’єктів немає. Несприятливі гідрометеорологічні явища (паводки, провали, зсуви) відсутні.
Екологічні, санітарно-епідеміологічні, протипожежні і містобудівні обмеження, щодо запланованої діяльності, відсутні. Дана територія не належать до історико-культурних зон.
Територія проектування знаходиться поряд з межами пам’ятки археології місцевого значення – поселення епохи бронзи в ур. Біла Гора (Наказ Міністерства культури, молоді та спорту України № 1062 від 25.02.2020 Охоронний номер 2834-Пл). Згідно з листом Департаменту культури і туризму № 01-17/2753 від 02.12.2021 для встановлення точного місця розташування вказаної пам’ятки археології необхідне проведення інвентаризаційних заходів (польових обстежень та/чи історико-архівних розшуків).
КЗ «Центр охорони та досліджень пам’яток археології» Полтавської обласної ради проведено науково-вишукувальні археологічні роботи по обстеженню земельної ділянки, що планується до відведення для розташування цеху утилізації відходів шляхом високотемпературного спалювання. За результатами здійснених обстежень та розгляду архівних археологічних матеріалів, об’єктів археології на вказаній ділянці не виявлено.
Корисні копалини не залягають.
Процедура СЕО обов'язково проводиться для документів державного планування (ДДП), які одночасно відповідають двом критеріям відповідно до ч.1 ст.2 ЗУ «Про Стратегічну екологічну оцінку»:
критерій перший:
- які стосуються сільського господарства, лісового господарства, рибного господарства, енергетики, промисловості, транспорту, управління відходами, використання водних ресурсів, охорони довкілля, телекомунікацій, туризму, містобудування або землеустрою (схеми);
критерій другий:
-та виконання яких передбачатиме реалізацію видів діяльності (або які містять види діяльності та об’єкти), щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД), або які вимагають оцінки, зважаючи на ймовірні наслідки для територій та об’єктів природно-заповідного фонду та екологічної мережі (далі – території з природоохоронним статусом), крім тих, що стосуються створення або розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Планова діяльність, відповідно до коду 11.02 «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, включаючи об’єкти оброблення відходів, зокрема із енергогенеруючим блоком» пов’язана з утилізацією відходів шляхом високотемпературного спалювання і підлягає обов’язковому проведенню оцінки впливу на довкілля (ОВД) відповідно до ст. 3, ч. 3, п. 4 закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Також, в разі розширення, зміни (перегляду чи оновлення) умов провадження діяльності або реконструкції, технічного переоснащення, перепрофілювання, капітального ремонту, суб’єкт господарювання зобов’язаний провести оцінку впливу на довкілля для ділянки проектування. Процедура проведення оцінки впливу на довкілля в разі реконструкції чи змін ідентична до тої, що проводиться перед початком будівництва того самого об’єкту.
4) Ймовірні наслідки:
Ймовірні наслідки діяльності – в проєкті детального плану території враховано вимоги Конституції України; Земельного Кодексу України; Закону України «Про енергозбереження»; Закону України «Про основи містобудування»; Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»; Закону України «Про управління відходами»; ДБН Б.1.1-14:2021 Державні будівельні норми України. «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні»; ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»; ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів»; Правила охорони електричних мереж, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України №209 від 04.03.1997; ДСТУ Б Б.1.1-17:2013 «Умовні позначення графічних документів містобудівної документації»; ДСП 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів» тощо.
а) Для довкілля, у тому числі для населення.
Ймовірні види впливу на навколишнє середовище:
– викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, розрахункові та фактично заміряні приземні концентрації яких не повинні перевищувати значення гранично допустимих концентрацій (ГДК), та пересувних джерел забруднення, а саме викиди автомобільного транспорту та технологічного транспорту, передбаченого для процесу будівництва об’єкту;
– нове будівництво не спричинить змін сформованих в даній місцевості геологічних та структурно-технологічних властивостей масивів порід, що може призвести до деформації земної поверхні. Планування ділянки та розміщення проїздів передбачено таким чином, аби максимально вписатися в оточуючий рельєф і при цьому використати вільну від забудови територію для озеленення та благоустрою;
- в період будівництва та реконструкції запроєктованих об’єктів та у процесі їх експлуатації вплив на водне середовище відсутній.
– на соціальне середовище – позитивний, оскільки передбачено створення нових робочих місць, сприяння розвитку малого і середнього бізнесу, наповнення бюджетів різних рівнів, розвиток інфраструктури району.
б) Для територій з природоохоронним статусом.
Об’єкти та території природно-заповідного фонду на території проєктування відсутні, отже вплив не передбачається.
в) Транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Транскордонний плив відсутній.
5) Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо документ державного планування не буде затверджено.
Придатність до забудови на стадії розробки Детального плану території визначається виходячи з найбільш раціонального її використання, ефективного розміщення всіх основних елементів об’єктів і їх структури, організації вертикального планування, створення чітких транспортних зв’язків, можливості розвитку завдяки резервуванню території, максимальному збереженню середовища існування людини.
На планування проєктної території впливатимуть інженерно-економічні аспекти її освоєння під забудову та ряд природних умов: геоморфологічні (форма рельєфу, крутизна схилів), геологічні (будова і склад залягаючих порід, їх несуча спроможність), гідрогеологічні (фізико-хімічний склад і рівень ґрунтових вод).
При розробці детального плану проєктної території основними нормативними документами є: Державні будівельні норми – ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій", Санітарні правила № 173 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів».
6) Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.
Перевірка матеріалів Детального плану території, розділу «Заходи з охорони навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів» на відповідність діючим нормативно-правовим документам у цій галузі. Обсяг досліджень передбачається відповідно до ст.11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Обсяг досліджень про необхідність здійснення процедури СЕО передбачається відповідно до ст.11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля, статистичну інформацію, дані моніторингу стану довкілля, оцінку впливу на довкілля планової діяльності та об’єкту, які можуть мати значний вплив на довкілля (в разі наявності).
7) Заходи, які передбачаються розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.
З метою дотримання стану навколишнього середовища на належному рівні, який вимагають чинні нормативні акти, документацією передбачається ряд планувальних та інженерних заходів до яких відносяться:
1. Заходи, що впливають на всі компоненти середовища і в цілому покращують санітарно-гігієнічні умови:
- проведення забудови згідно нормативних вимог з наміченою містобудівною документацією та функціональним зонуванням;
- інженерна підготовка території та вертикальне планування, благоустрій, озеленення, влаштування твердого покриття проїздів;
- застосування сучасного технологічного обладнання
2. Заходи, що поліпшують стан повітряного басейну:
- озеленення та впорядкування зелених насаджень.
- влаштування зелених насаджень спеціального загального користування (трав’яний газон, клумби) в межах ділянки проєктування та поза її межами в місцях, де це можливо.
3. Заходи, що покращують стан підземного водного басейну:
- застосування мереж водопроводу;
- санітарне очищення — облаштування майданчиків контейнерів для збирання відходів.
У випадку виявлення при проведенні робіт археологічних об’єктів необхідно зупинити роботи та повідомити про це органи охорони пам’ятників.
Зважаючи на державну політику в галузі енергозбереження, забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів, при будівництві об`єктів доцільно максимально повно використовувати сучасні високоефективні екоенергозберігаючі технології та матеріали, зокрема огороджуючі конструкції з мінімальним коефіцієнтом теплопровідності, сучасні альтернативні джерела енергії, інженерне обладнання з високим коефіцієнтом корисної дії, тощо.
8) Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку має відповідати вимогам ч. 2 ст. 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» у разі необхідності проведення повномасштабної процедури СЕО.
9) Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції та строки їх подання.
Пропозиції надаються особисто або через уповноваженого представника у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім’я та по-батькові, місця проживання, особистого підпису; від юридичних осіб – із зазначенням їх найменування, місця знаходження, посади і особистого підпису керівника до Полтавської районної військової адміністрації Полтавської області за адресою: 36011, м.Полтава, вул.Шевченка, 5 або на e-mail: polt_rda@adm-pl.gov.ua
протягом 15 днів з дня оприлюднення повідомлення на офіційному сайті замовника та оприлюднення даної заяви в Державному реєстрі стратегічної екологічної оцінки.
Додатки:
- Проєктний план до детального плану території на 1 арк. в 1 прим.