Він спрямований на удосконалення механізмів із запобігання, виявлення, протидії терористичній діяльності, уточнення переліку суб’єктів боротьби з тероризмом, коригування повноважень безпосередніх суб’єктів боротьби з тероризмом та посилення міжнародного співробітництва з питань протидії тероризму.
Закон імплементує в національне законодавство положення Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, та спрямований на посилення спроможностей державної системи боротьби з тероризмом з урахуванням європейських та загальносвітових практик у цій сфері.
Вносяться зміни до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України, якими:
-
встановлюється кримінальна відповідальність за “проходження навчання тероризму”, “перетинання державного кордону України з терористичною метою”, а також за фінансування цих діянь;
-
визначається підслідність зазначених злочинів за слідчими Служби безпеки України;
-
розширюються підстави для застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи в разі вчинення її уповноваженою особою названих злочинів;
-
визначається можливість застосування , лише одного виду запобіжного заходу — тримання під вартою (за наявності підстав для застосування запобіжного заходу) до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні згаданих злочинів під час воєнного стану, із наданням права слідчому судді, суду не визначати при цьому розмір застави;
-
передбачається можливість здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) у кримінальних провадженнях щодо згаданих злочинів.
Крім того, вносяться зміни до Закону України «Про боротьбу з тероризмом», які передбачають:
-
запровадження правових основ для проведення антитерористичної підготовки населення;
-
визначення нових суб’єктів боротьби з тероризмом та визначення їх повноважень;
-
удосконалення повноважень Служби безпеки України як головного суб’єкта боротьби з тероризмом;
-
наділення Антитерористичного центру при СБУ повноваженнями формувати та вести перелік терористичних організацій і груп, а також здійснювати національну координацію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR) відповідно до резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії міжнародному тероризму стосовно переміщення осіб, причетних до терористичної діяльності, попередження, виявлення, розслідування кримінальних правопорушень, що вчиняються з терористичною метою, інших кримінальних правопорушень, а також попередження перетинання державного кордону України особами, які можуть становити загрозу національній безпеці країни;
-
делегування Уряду України повноважень щодо визначення механізму відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок терористичного акту;
-
надання повноважень суб’єктам боротьби з тероризмом брати участь у спільних антитерористичних заходах за участі іноземних держав або міждержавних об’єднань шляхом залучення своїх сил і засобів, а також проводити спільні антитерористичні заходи на території України та інших держав відповідно до міжнародних договорів.
Законопроєкт передбачає в Законі України «Про санкції» розширення видів санкцій, що можуть застосовуватись, зокрема до терористичних організацій та груп.