A A A K K K
для людей з вадами зору
ПОЛТАВСЬКА РАЙОННА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ
Полтавська область

Фінансування надання адмінпослуг соціального характеру в громадах

Дата: 16.11.2021 10:46
Кількість переглядів: 580

Фінансування надання адмінпослуг соціального характеру в громадах

 

Реалізація реформи децентралізації влади в Україні надала можливість розширити повноваження органів місцевого самоврядування та надавати якісні публічні послуги, в тому числі адміністративні послуги. Однією із важливих груп адміністративних послуг, які надаються органами місцевого самоврядування через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) та уповноважених посадових осіб, є адміністративні послуги соціального характеру (АПСХ).

Уряд в секторальній Концепції визначив, що для органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) - територіальних громад в частині АПСХ відводиться роль фронт-офісів, тобто лише функція прийняття заяв від громадян. Змістовне опрацювання справи та прийняття рішення залишається за державою в особі Нацсоцслужби                     (а поки що – підрозділами соцзахисту райдержадміністрацій). У майбутнє колишніх міст обласного значення в частині АПСХ наразі не заглиблюємося.

Держава вже передала усім ОМС «найважчий» соціальний блок – соціальні послуги. І багато нових громад вже утворили соціальні підрозділи, але з різними рівнями відповідальності по різних напрямках соціального захисту.

Щодо АПСХ, то перший перелік цих послуг для ЦНАП був визначений Урядом ще у жовтні 2017 року.  17 лютого 2021 року Уряд уточнив та дещо розширив цей перелік.

Жителі громад тепер можуть звернутися у ЦНАП щодо отримання таких АПСХ та навіть пенсійних послуг, як:

  • призначення пільг на оплату житла, комунальних послуг;
  • призначення державної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім'ях;
  • призначення (перерахунку) пенсій та надбавок;
  • надання інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
  • видачі довідок про набутий страховий стаж, розмір пенсії, перебування на обліку як одержувача пенсії;
  • призначення соціальної допомоги непрацюючій особі тощо.

Для ефективного виконання органами місцевого самоврядування переданих їм повноважень щодо державних програм соціального захисту населення (у частині АПСХ), у 2020 році Уряд затвердив механізм грошової компенсації з державного бюджету частини витрат на здійснення цих заходів через ЦНАП (Постанова Кабміну від 26 лютого 2020 р. № 148 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для компенсації частини витрат на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення»). Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінсоцполітики.

Постановою передбачено, що бюджетні кошти з державного бюджету спрямовуються виконавчим органам сільських, селищних, міських рад територіальних громад (далі - суб’єкти надання послуг) на компенсацію витрат щодо надання послуг з приймання документів для призначення допомоги, пільг, субсидій, компенсацій, грошового забезпечення та оплату послуг окремим категоріям населення (далі – соціальна підтримка).

Після прийняття відповідних документів, суб’єкти надання послуг передають їх структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) в електронній формі з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики (зокрема, програмного комплексу ІІС «Соціальна громада» або інших програмних комплексів).

Постановою Уряду встановлена компенсація бюджетних коштів суб’єкту надання послуг у розмірі 15 грн за одну прийняту електронну справу.

Проте, нажаль, у державному бюджеті на 2021 рік за цією бюджетною програмою не передбачено кошти на компенсацію витрат місцевому самоврядуванню. Також і у 2020 році компенсація коштів з державного бюджету місцевому самоврядуванню не надавалась.

А це означає, що на бюджети місцевого самоврядування лягає додаткове фінансове навантаження та органи місцевого самоврядування повністю за рахунок власних джерел доходів покривають витрати на виконання повноважень щодо державних програм соціального захисту населення у частині АПСХ.

На сьогодні, в усіх ОМС – територіальних громадах утворюються виконавчі органи (структурні підрозділи), відповідальні за соціальний захист. І ці підрозділи доцільно зробити суб’єктами прийняття рішень. Тобто необхідно, щоб основні функції фронт-офісів і далі виконували ЦНАП (з часу створення в конкретних громадах), їх територіальні підрозділи, віддалені робочі місця, а також старости та інші уповноважені посадові особи ОМС тощо. Але суб’єктність прийняття рішень доцільно закріпити за ОМС. Запровадження такої моделі зменшить навантаження на державний бюджет у частині утримання відповідного персоналу в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення і збільшить можливість спрямування з державного бюджету коштів на надання компенсації до бюджетів місцевого самоврядування, а також збільшить ефективність і зменшить час для надання цих послуг мешканцями громад.  

З проведеного дослідження можна побачити, що територіальні громади активно надають АПСХ через ЦНАП, що підтверджує важливість наближення надання адміністративних послуг, зокрема соціального характеру, до мешканців територіальних громад. Це також підтверджує позитивні результати реформи децентралізації влади та необхідність здійснення подальших кроків у її впроваджені, у тому децентралізованої моделі надання АПСХ.

Але важливо, щоб держава разом з передачею повноважень місцевому самоврядуванню, передавала належний фінансовий ресурс і компенсувала місцевому самоврядуванню витрати, які вони несуть за наближення послуг і надання їх мешканцям своїх громад. Тим більш, якщо компенсаторні фінансові механізми задекларовані Постановою Уряду № 148.  Важливо, щоб місцеве самоврядування було спроможним, як надавати якісні публічні послуги жителям громад, так і було фінансово спроможним стало розвивати територіальну громаду


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора